Gumi és felni webáruház

Téli gumi vagy négyévszakos örök dilemma

Sok autós gondolkodik el a téli szezon előtt, ha új szett gumiabroncsot kell vásárolnia, hogy téli gumi helyett nem lenne-e jobb ha négyévszakos gumiabroncsokat választana...

Sok autós gondolkodik el a téli szezon előtt – írja az origo.hu-, ha új szett gumiabroncsot kell vásárolnia, hogy téli gumi helyett nem lenne-e jobb ha négyévszakos gumiabroncsokat választana, ezzel megkímélve magát az évente kétszeri kerékcserék költségétől, illetve az ezzel járó kellemetlenségektől.

Sokan kétszer olyan költségesnek tartják a téli, illetve nyári abroncsokkal való autózást, mivel két szett gumiabroncsot kell megvásárolni, míg a négyévszakos esetében csak egyet.

Ez így nem teljesen igaz, hiszen az egy szett négyévszakos abroncs nagy valószínűséggel fele annyi idő alatt elkopik, mint a nyári és téli garnitúra együtt véve. A szezonális, és a négyévszakos használat költségeit elég bonyolult lenne kiszámolni, és az sem mindegy, hogy mennyit autózik évente egy adott autós, de valószínűsíthetően a négyévszakos abroncsok használata valamivel kevesebb költséggel jár, mint a két szett szezonális használata.

De a gumiabroncsok használatának van egy fontosabb szempontja is, a megfelelő biztonság kérdése, tekintsük hát át ennek megfelelően a négyévszakos és a téli gumi viszonyát egymáshoz képest.

Mit mondanak a szakemberek és a tények?

Vegyük először a téligumik jellemzőit. Már a téli gumik évtizedekkel ezelőtti kifejlesztése során az volt a gumigyártók célja, hogy a időjárási szempontból szélsőséges, hideg hőmérsékleti viszonyok között is egy jól tapadó gumiabroncs változatot hozzanak létre, ugyanis a nyári abroncsoknak a téli körülmények között drasztikus tapadás csökkenést mutatnak, a fékút méterekkel, sőt tíz méterekkel hosszabb, az egyenes futás bizonytalan és a kanyarvételek stabilitása nem csak megkérdőjelezhető, de egyenesen veszélyes mértékűnek mondható.

A tapadás nem megfelelő voltát egyrészt a gumiabroncsok megdermedésében, másrészt a téli közlekedésre nem alkalmas voltában látták a tervezők.

Ennek megfelelő a cél egy olyan gumikeverék kifejlesztése volt, ami 7 Celsius fok alatt a téli mínuszokban sem dermed meg, és biztosítja a megfelelő tapadáshoz szükséges rugalmasságot, másrészt olyan futófelületi mintázatot terveztek, ami sokkal jobban megfelel a tél lényegesen csapadékosabb, csúszósabb útfelületein való biztonságos és hatékony közlekedéshez.

Ezzel szemben a négyévszakos abroncsokat úgy tervezik és fejlesztik, hogy a nyári meleg száraz, és téli nedves hideg időben is megpróbáljon helytállni, ez azonban egyáltalán nem mondható, hogy maradéktalanul sikerül. Két egymással ennyire ellentétes igénynek ugyanis lényegében lehetetlen megfelelni. Így a tények, melyeket tesztek is bizonyítanak, azt mutatják, hogy a négyévszakos gumiabroncsok fékútja sokkal hosszabb, mint azt a téli abroncsok egyébként biztosítani tudnak.

Ha a legjobb minőségű téli abroncs és a legjobb négyévszakos gumiabroncs 40 km/h-ról való lassítását megnézzük, azt látjuk, hogy a négyészakos abroncs fékútja már erről az alacsony sebességről lefékezve is több, mint öt méterrel hosszabb, ami már egy komoly anyagi kárral járó koccanást is feltételez. Nagyobb sebességnél pedig már nemcsak anyagi kár történhet, hanem az utasok is megsérülhetnek, és még ettől rosszabb is történhet.

A biztonság szempontjából tehát magasan győz a téli gumi, és talán ez érv több autós számára is meggyőző lehet.

0

Kosár tartalma
A kosara jelenleg üres!
Összesen: 0
Tovább vásárolok Tovább a fizetéshez