Gumi és felni webáruház

Alu felni vagy acél felni? Melyik a könnyebb?

A lemez (acél) felnik és a könnyűfém (alu) felnik kapcsán mind a mai napig elég sok félreértés kering autóskörökben. Amikor az autósok a keréktárcsák cseréjét veszik számításba, a legtöbb esetben a külszín, az esztétika, a megjelenés szempontja felől közelítik meg a kérdést, pedig a felni alapvetően fontos kulcsponti funkciót tölt be a járműben, és bármilyen változtatás vele kapcsolatban jelentős negatív változást is hozhat az autó kezelhetősége szempontjából.

Első kérdés: könnyebb e a könnyűfém felni?


Az biztos, hogy a könnyűfém felni szebb, dekoratívabb, de nevéből adódóan sokan azt is gondolják, hogy a könnyűfém felni könnyebb a hagyományos acél lemezfelniktől, ezért tehát az a legenda tartja magát, hogy kisebb lesz az autó súlya, kisebb lesz a rugózatlan tömeg, így hasznos is a könnyűfém felnire váltás megtétele.

Nos, sajnos alapvető tévhit, hogy a könnyűfém felnik könnyebbek lennének acél társaiknál, sőt a legtöbb esetben egy-, két,- vagy akár három kilóval is nehezebbek lehetnek. Igaz persze, hogy a könnyűfém anyagsűrűsége jóval kisebb az acélnál, de az acél lemezfelni maximum 1 mm vastagságú, míg a könnyűfém felnik anyagvastagsága több esetben meghaladja akár az 1 centit is, ebből adódik a többletsúly megjelenése.

Felni


Mit jelent az autó számára a keréktárcsa többletsúlya?


Fontos tisztázni, hogy a rugók és lengéscsillapítók egyik oldalán lévő autó karosszéria az rugózott és csillapított tömegnek számít, míg a rugók és csillapítók másik oldalán lévő kerekek rugózatlan és csillapítatlan tömeget jelentenek.

A rugó és lengéscsillapító feladata, hogy a kerek által felvett rázkódásokat minél jobban elsimítsák, hogy az autóban ülők – többek között - minél kényelmesebben és biztonságosabban érezzék magukat. Nos, amikor megnöveljük a kerekek súlyát, akkor értelemszerűen a rugózatlan tömeg is növekedni fog, az autó jobban rázkódik majd, kényelmetlenebb lesz, főként a jó magyar utakon.

Második negatív fejleménye a súlynövekedésnek az autó fogyasztásának növekedése, mivel nagyobb tömeget kell megforgatnia ugyanakkora erőnek minden egyes gyorsításkor.

Harmadik negatívum, hogy a lassításokkor nagyobb tömeget kell fékezni, tehát, egyrészt a fékezések hatékonysága csökken, azaz nő a fékút, másrészt a megnövekedett teher jobban fogja koptatni mind a fékpofákat, mind a féktárcsákat.

Negyedik negatívum a lengéscsillapítók, a rugók nagyobb terheléséből adódó megnövekedett kopások és elhasználódások lehetnek.


Tehetünk e valamit ezen problémák megszüntetése érdekében?


Igen, de annak valószínűleg meg kell fizetni az árát. Olyan könnyűfém tárcsát kellene ugyanis választanunk, melynek súlya megközelíti az eredeti acél lemezfelnink súlyát, természetesen vannak ilyen könnyűfém felnik is, csak meglehetősen drágák, gondos tervezésüknek és a felhasznált anyagok minőségének, könnyűségének köszönhetően. De minthogy az esztétikai kérdésekre hajlamosak az autósok egyébként is nagy összegeket áldozni, valószínűleg érdemes a könnyebb és jobb felnit választani, hiszen a fogyasztás csökkenése és a kopások, elhasználódások megakadályozása nagy eséllyel visszahozza a befektetett pénzt.

0

Kosár tartalma
A kosara jelenleg üres!
Összesen: 0
Tovább vásárolok Tovább a fizetéshez